Sosiaalisen median mittaaminen 3: Työkalut

Blogisarja: Somen mittaaminen
Osa 1: Mitä se tarkoittaa?
Osa 2: Mitä ja miten mitata?
Osa 3: Mittaamisen työkalut

Omien sisältöjen analysointi ja kehittäminen

Facebook-sivujen kävijäseuranta

Yleistä

  • Sisältää paljon dataa monista näkökulmista katsottuna.
  • Paljon tulkittavaa, kannattaa tutustua rauhassa eri osioihin.
  • Kiinnitä erityistä huomiota:
    –  Julkaisut ja niiden onnistuminen (kattavuus ja sitoutuminen merkityksellistä tietoa).
    –  Ihmiset eli sivujenne tykkääjät ja ne, jotka reagoivat päivityksiinne (huomaa mahdolliset erot).

Miten otetaan käyttöön?

  • Käynnistyy automaattisesti, kun Facebook-sivulle aletaan tuottaa sisältöä.
  • Löytyy ylläpitäjien sivunäkymän yläreunasta kohdasta Kävijätiedot.

Millaiseen mittaamiseen voidaan mm. käyttää?

  • Julkaisuiden sisällön kehittämiseen.
  • Tykkääjämäärän kasvun (tai laskun) tulkitsemiseen.
  • Verkkosivuille ohjautuvien klikkausten määrän seurantaan.

Twitterin oma analytiikka

Yleistä

  • Runsaasti twiittikohtaista informaatiota twiittien onnistumiseen liittyen.
  • Kuukausittaiset yhteenvedot suosituimmista twiiteistä.
  • Tietoa seuraajista ja näiden kiinnostuksen kohteista Twitterissä.

Miten otetaan käyttöön?

  • Avaamalla osoite https://analytics.twitter.com/, kun on kirjautuneena Twitter-tililleen.
  • Tämän jälkeen analytiikkaan pääsee selaimessa Twitter-profiilin alasvetovalikon kohdasta Tilastot.
  • Analytiikan aktivoinnin jälkeen Twitter alkaa keräämään twiittikohtaista informaatiota ja twiittien yhteyteen ilmestyy kolmen pystypalkin painike, josta pääsee tarkastelemaan twiittien onnistumista tarkemmin niin mobiilissa kuin selaimessa.

Millaiseen mittaamiseen voidaan mm. käyttää?

  • Onnistuneiden ja paljon kiinnostaneiden twiittien tarkempaan analysointiin.
  • Tulevien julkaisuiden sisällön kehittämiseen edellä kerätyn tiedon perusteella.
  • Seuraajamäärän kehityksen seuraamiseen.

Instagramin analytiikkaa Iconosquaressa

Yleistä

  • Instagram-tilien julkaisujen onnistumista voi seurata tällä hetkellä esimerkiksi maksullisen Iconosquare-sovelluksen kautta osoitteessa http://iconosquare.com.
  • Iconosquareen kirjaudutaan omilla Instagram-tunnuksilla.
  • Iconosquaren kautta Instagramia voi käyttää kätevästi myös kaikkien muiden toiminnallisuuksien osalta, paitsi kuvien lataamiseen.
  • Iconosquaren statistiikka tarjoilee tietoa mm. kuvien ja videoiden onnistumisesta sekä tilin seuraajien kehityksestä.

Miten otetaan käyttöön?

  • Kirjaudu Iconosquareen selaimessa osoitteessa http://iconosquare.com.
  • Avaa tilisi analytiikka kohdassa Statistics ja selaa läpi tietoja vasemmasta alareunasta.

Millaiseen mittaamiseen voidaan mm. käyttää?

  • Kuvien ja videoiden kiinnostavuuden vertailuun.
  • Saadun tiedon perusteella julkaisujen sisällön kehittämiseen.
  • Seuraajamuutosten tarkkailuun ja muutosten syiden päättelyyn.

Twitonomy Twitterin lisäanalysointiin

Yleistä

  • Twitterin ulkopuolinen analysoinnin mahdollistava työkalu osoitteessa http://www.twitonomy.com.
  • Mahdollistaa oman tilin pintapuolisen toiminnan analysoinnin.
  • Tarjoaa myös mahdollisuuden tarkastella muiden käyttäjien tilejä (koska Twitter-sisältö on julkista).
  • Listaa tilin viisi eniten suosikiksi merkittyä ja uudelleentwiitattua twiittiä listaan oman tai muiden käyttäjien tilien kohdalla.
  • Sisältää runsaasti myös muuta tietoa omaan Twitter-tiliin liittyen.

Miten otetaan käyttöön?

  • Kirjaudu sisään omilla Twitter-tunnuksillasi osoitteessa http://www.twitonomy.com.
  • Tarkastele tiliisi liittyvää informaatiota yläpalkin alasivujen kautta: Profile-sivulta pääset tarkastelemaan esimerkiksi oman tai muiden tilien suosituimpia twiittejä (muiden tilien tiedot saat näkyville lisäämällä “Analyze Twitter’s profile of” -kohtaan sen tilin nimimerkki, jonka twiittejä koskevaa tietoa haluat tarkastella).

Millaiseen mittaamiseen voidaan mm. käyttää?

  • Viiden suosituimman twiitin listaukset suosikkimerkintöjen ja uudelleentwiittausten osalta.
  • Tämän pohjalta ideointipohjaa onnistuneiden twiittien suunnitteluun ja kehittelyyn.
  • Tilin vuorovaikutus muiden käyttäjien kanssa, esimerkiksi tilin mainintojen kehitys.

Some-keskustelujen seuraaminen

Tweetdeck

Yleistä

  • Twiittaamiseen ja Twitter-keskustelujen seurantaan soveltuva Twitterin lisäsovellus.
  • Tarkoitettu toimimaan selaimessa osoitteessa https://tweetdeck.twitter.com, ei ole erillistä mobiilisovelluksta, vaan esimerkiksi tabletilla kannattaa käyttää selaimen kautta.
  • Ei sisällä analytiikkaosiota, vaan on toimiva väline oman tilin ja Twitter-keskustelujen seurantaan yhdestä näkymästä.
  • Mahdollistaa Twitterin käyttämisen myös usealla eri tilillä saman Tweetdeck-kirjautumisen takana.

Miten otetaan käyttöön?

  • Kirjaudu sisään omilla Twitter-tunnuksilla.
  • Tweetdeck tuo sarakkeisiin näkyviin automaattisesti tilisi tiedot (esim. etusivu, ilmoitukset, yksityisviestit).
  • Vasemman reunan plus-painikkeesta voit lisätä sarakkeita, joihin voit tuoda esimerkiksi seuraavia asioita seurantaan: hashtag-avainsanat, Twitter-listat, muut hakulausekkeet, yksittäiset twiittaajat tai rakentamasi twiittikokoelmat.

Millaiseen mittaamiseen ja seurantaan voi käyttää?

  • Mahdollistaa Twitterin käytön kokonaisuudessaan tätä kautta.
  • Helpottaa erityisesti Twitter-keskustelujen ajankohtaista seuraamista.
  • Voit lisätä sarakkeisiin hashtag-aihetunnisteita, hakulausekkeita tai esimerkiksi yksittäisiä twiittaajia ja Twitter-listoja, jolloin saat helposti yhdestä näkymästä selattua, millaista keskustelua Twitterissä organisaatiosi ajamiin asioihin liittyen kulloinkin käydään.

 

Maksulliset sosiaalisen median monitorointityökalut

Sosiaalisen median keskusteluja voi seurata erilaisin hakusanoin ja -määrittein myös maksullisten monitorointityökalujen kautta. Työkalut tuottavat sähköpostiin haluttuja koosteita some-keskusteluista ja toiminnallisuuksiensa mukaisesti mahdollistavat myös keskusteluihin osallistumisen.

Maksullisia työkaluja kannattaa harkita käyttöön siinä vaiheessa, kun sosiaalisen median tavoitteet ovat selkeitä ja tiedetään, mitä sosiaaliselta medialta halutaan. Erityisesti jos aletaan painottaa organisaation omaan osallistumiseen some-keskusteluissa, jotka ovat jo käynnissä eri kanavilla, on some-monitorointityökaluista hyötyä. Sen sijaan jos ei tiedetä, miksi eri asioita seurataan, voi tiedosta maksaminen olla turhaa.

Somemittaus -blogisarjan neljäs osa käsittelee erityisesti sosiaalisen median monitorointia. Ensi viikolla julkaistavasta artikkelista voit lukea lisää monitoroinnin tavoista, hyödyistä ja työkaluista.

Keskustelunaiheiden (ja esimerkiksi hashtagien käytön) seuranta

Topsy

Yleistä

  • Twitterissä tapahtuvaan toimintaan keskittynyt analytiikkatyökalu.
  • Ei vaadi sisäänkirjautumista, vaan toimii hakusanoja syöttämällä osoitteessa http://topsy.com/.
  • Lajittelee tietoa selkeisiin kaavioihin erityisesti esimerkiksi hashtagien tai muiden hakusanojen osalta.
  • Mahdollistaa myös eri aiheiden ja hakusanojen perusteella etsittävien mielipidevaikuttajien toteamisen Twitterissä.

Miten otetaan käyttöön?

  • Avaa Topsy osoitteessa http://topsy.com/.
  • Voit hakea tietoa Twitter-keskustelujen määristä mm. hashtageja, toisia käyttäjiä tai hakusanoja käyttäen.
  • Yläpalkin Social search, Social analytics ja Social trends antavat erilaista dataa riippuen palvelun käyttötarkoituksesta.

Millaiseen mittaamiseen ja seurantaan voi käyttää?

  • Hashtagien tai avainsanojen käytön määrän tarkasteluun (esimerkiksi kun tavoitteena on lisätä keskustelua jostakin tietystä aihepiiristä).
  • Mielipidevaikuttajien löytämiseen eri aihepiirien osalta.
  • Listausten saaminen eri aiheista tehdyistä twiiteistä twiittaajineen valittuna aikajaksona.

Linkkien leviämisen ja klikkausmäärien seuranta

Bitly

Yleistä

  • Monille bitly.com on tuttu linkkien lyhentimenä, jota voi tehdä kirjautumatta palveluun.
  • Tämän lisäksi palvelua voi hyödyntää linkkeihin liittyvään strategiseen seurantaan ja niiden leviämisen onnistumisen seurantaan ja tämä vaatii kirjautumisen.
  • Lyhentämällä linkkejä palveluun sisään kirjautuneena ja jakamalla esimerkiksi sosiaaliseen mediaan näitä bitly-linkkejä, kerää työkalu tietoa linkkien klikkauksiin liittyen.

Miten otetaan käyttöön?

  • Kirjautumatta voit lyhentää linkkejä.
  • Luomalla tunnuksen ja kirjautumalla sisään osoitteessa bitly.com, pääset yhä lyhentämään linkkejä ja myös muokkaamaan niiden tekstisisältöä (esim. muotoon http://bit.ly/somemittaus2).
  • Kirjautuneena lyhennetyt linkit tallentuvat palveluun ja niiden klikkausmääriin liittyvää dataa voi seurata linkkikohtaisesti.

Millaiseen mittaamiseen voi käyttää?

  • Kun halutaan seurata, paljonko halutun sivun linkkiä jaetaan eri some-kanavilla tai muualla verkossa ja erityisesti, paljonko se kerää klikkauksia (eli ohjaa halutulle verkkosivulle), saadaan tietoa kerättyä koostetusti bitlyn kautta.
  • Tiedon kerääntyminen linkkeihin liittyen edellyttää sitä, että linkki on tehty bitlyssä ja sama linkki laitetaan liikkeelle eri kanavilla, joita käytetään.

Verkkosivujen käyttöön liittyvä analytiikka

Google Analytics

Mikäli organisaation verkkosivuilla ei ole käytössä muuta analytiikkatyökalua, kannattaa sivujen käyttöä analysoimaan asentaa tai asennuttaa esimerkiksi Google Analytics. Analytiikkaohjelma tarjoaa organisaatioille valtavan määrän tietoa verkkosivujen toimintaan liittyen. Tässä somemittaukseen liittyvässä kirjoituksessani mainitsen Google Analyticsin (tai muun verkkosivujen seurantaohjelman) mahdollisuudet osoittamassa sosiaalisen median toimepiteiden onnistumisen asetettuihin tavoitteisiin nähden.

Tällaisia voivat olla esimerkiksi seuraavat some-tavoitteet:

  • Halutaan lisätä tietoa jostakin tietystä aihepiiristä ja ohjata ihmisiä some-kanavilta lukemaan aiheesta lisää verkkosivuilta.
  • Halutaan saada lisää ihmisiä ilmoittautumaan tapahtumiin verkkosivuilla olevalla lomakkeella.
  • Halutaan saada lukijoita blogiin.
  • Halutaan lisää ihmisiä verkkokauppaan ja tekemään siellä myös ostoksia.

Tässä siis vain muutamia esimerkkejä sosiaalisen median käytölle asetettuihin tavoitteisiin liittyen, joiden onnistumisen varsinainen seuranta tapahtuukin verkkosivuanalytiikan avulla.

Onnistuminen voidaan osoittaa yllä olevien asioiden kohdalla esimerkiksi seuraavasti:

  • Kuinka pitkään ihmiset viipyvät halutuilla sivuilla lukemassa tietoa (ja moniko jakaa tietoa eteenpäin omille kanavilleen).
  • Moniko täyttää lomakkeen loppuun ja klikkaa “Lähetä”.
  • Paljonko blogin lukukerrat lisääntyvät (ja kuinka moni jatkaa muiden blogitekstien selaamista sen lisäksi, jota on saapunut lukemaan).
  • Kuinka moni tekee ostoja verkkokaupassa saavuttuaan kauppaan sosiaalisen median kanavilta.

Loppuyhteenveto

Tähän artikkeliin olen koonnut esimerkiksi vain muutaman sosiaalisen median mittaamisen mahdollistavan työkalun ja antanut niiden käytölle vain muutaman käyttövinkin. Sosiaalisen median  käytölle asetetut tavoitteet auttavat löytämään ne oikeat asiat (mittarit), joiden avulla voidaan osoittaa sosiaalisen median toiminnassa onnistuminen. Mittareista riippuu, millaisia sosiaalisen median seurannan, monitoroinnin tai analysoinnin työkaluja käytetään.

Oleellista on ymmärtää se, mitä tuloksia halutaan saada aikaan ja millä tavalla voidaan nähdä, että tulokset myös on saavutettu. Sosiaalisen median mittaamista voidaan siis tehdä niin Facebookin kävijäseurannassa, verkkosivujen analytiikkatyökalun osioissa tai maksullisen sosiaalisen median keskustelujen seurantaohjelman kautta.

Oikeat some-mittauksen työkalut löytääksesi, pureudu ensin sosiaalisen median käyttönne tarkoituksiin. Tätä kautta on myös helpompi etsiä oikeat välineet onnistumisen osoittamiseen.

 

 

Alla on blogissa listatut työkalut vielä tarkasteltavissa myös SlideShare-muodossa.

 

 

Kommentit

Kirjoita kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sosiaalisen median mittaaminen 3: Työkalut