Some näkyy kaikkialla Kaliforniassa
Menen Amerikassa sitten ravintolaan, vintagekaupan sovituskoppiin tai junaan, näen ensimmäisenä kunkin paikan sosiaalisen median kanavien linkit. Ne saattavat olla rähjäisesti tussilla kirjoitettuja tai brändin mukaisesti ja tyylillä taitettuja pieniä julisteita, mutta yhtä kaikki näkyvillä on aina kaikkien käytössä olevien kanavien osoitteet. Lisänä ohessa on useimmiten kerrottu, miksi kutakin kanavaa kannattaisi seurata.
Organisaatiot myös Suomessa ovat jo ottaneet tavakseen tuoda käyttämänsä palvelut näkyville eti paikoissa. Verkkosivuilla on linkkejä sosiaalisen median kanaville, käyntikorteissa saattaa jo näkyä Facebook-sivun osoite ja printtimateriaaleissa on havaittavissa sosiaalisen median palveluiden logokuvakkeita. On kuitenkin yksi oleellinen asia, joka erottaa suomalaiset organisaatiot vielä liian usein amerikkalaisista. Tai oikeastaan kaksi asiaa.
Asia 1: Kerro ihmisille syy tykätä ja seurata teitä
Amerikassa ollaan selvästi askelta edempänä sosiaalisen median käytön ymmärryksessä sekä eri kanavien käytön syiden ja tavoitteiden tuntemuksessa. Kun nämä asiat on organisaatiokohtaisesti mietitty, on myös helpompi kertoa ihmisille, miksi kutakin kanavaa kannattaisi seurata. Kun organisaatio itse selkeän tavoitteellisesti tietää, miksi se on läsnä sosiaalisessa mediassa, muototutuu kaikki sosiaaliseen mediaan liittyvä toiminta näiden tarkoitusten ympärille.
Kuten sanottua, törmäsin tällä matkallani joka paikassa sosiaalisen median kanavien esiintuomiseen. Minua kannustettuin seuraamaan vaateliikettä Instagramissa saadakseni tietooni liikkeeseen saapuneet uutuustuotteet ensimmäisenä tai minua kehotettiin seuraamaan ravintolaa Twitterissä, jotta voin tarkistaa sitä kautta päivän tarjoukset. Tai minua pyydettiin tykkäämään junayhtiön Facebook-sivusta ja seuraamaan heitä Twitterissä pysyäksemi kärryillä matkustamiseen liittyvistä tilanteista raiteilla.
Kaikkeen annettiin siis syy ja tämä onkin hyvin oleellista nykypäivänä. Tavoitelluille ihmisille täytyy kertoa, mitä hyötyä heille on Facebook-sivunne tykkäämisestä tai Twitter- ja Instagram-tilienne seuraamisesta. Vain suurimmat organisaation fanit klikkaavat tykkää-painiketta ilman syyn tarjoamista siihen. Meille muille pitää osoittaa verkostoonne liittymisen merkitys. Mikä se onkaan siis sinun organisaatiossasi?
Asia 2: Tilien osoitteet ja tilien nimet selkeästi esiin
Kun olette tavoittaneet teistä kiinnostuneen ihmisen missä tahansa: verkossa, printissä tai tapahtumassanne, ja saaneet kerrottua heille sosiaalisen median läsnäolostanne perustellusti, on seuraava vaihe tehdä verkostoituminen kanssanne mahdollisimman helpoksi. Tämä Amerikassa osataan myös meitä Suomi-organisaatioita paremmin. Kannattaa ottaa mallia!
Blogini kansikuvassa näet muutaman esimerkin:
- *Ylimmäisenä on ravintola ja tämän Twitter-tilin nimimerkki: ”Seuraa meitä ja saa päivän tarjous”
- *Keskellä on kaupassa myynnissä olevissa farkuissa kiinni oleva kokoinfolappu ja sen yhteydessä farkkumerkin omat some-kanavien osoitteet.
- *Alimmaisena kuvassa on vintage-ketjun some-kanavat, jonka yhteydessä myös ”Behind the scenes”-maininta. Tämä houkuttelee ainakin minut kurkkaamaan Crossroadsin takahuoneeseen, siis Instagramissa.
Mitä tästä voimme siis oppia
- Some-kanavien logot kiinnittävät huomiomme.
- Niiden perään tulee lisätä joko kanavien nimimerkit tai koko osoite. Näin kiinnostuneiden on helppo löytää kyseiset tilit.
- Mikäli mahdollista, kannattaa käyttää samaa nimimerkkiä ja osoitelinkin loppua jokaisella käytössä olevalla kanavalla. Yhtenäisyys helpottaa löytämistänne eri kanavilta.
- Palvelut kannattaa tuoda esille kaikissa mahdollisissa paikoissa, niin verkossa kuin printissä.
- Ja palveluiden seuraamisen merkitys tulee nostaa tiiviin kiinnostavasti esille.
Loppukaneettina: Matkani mielenkiintoisin some-kanavien linkkipaikka oli olutpullon korkki, jonka päälle oli mahdutettu niin Twitter-nimimerkki kun Facebook-sivun osoite. Mielikuvitusta siis saa ja kannattaa käyttää! Kuvaa tästä pullonkorkista voi muuten käydä ihailemassa Viestintä-Pirittan Facebook-sivulta!
Kommentit
Kirjoita kommentti