Seuraa somea ja luo uusia asiakassuhteita
Piritta Seppälä on GIA Conferencessa vetämässä sosiaalisen median workshopia ja roundtable-keskusteluja yhdessä M-Brainin Susanna Tirkkosen kanssa Amsterdamissa 1.-3.6.2015. Seminaarin aihepiiriin liittyen Piritta kirjoitti M-Brainin blogiin sosiaalisen median tavoitteellisesta monitoroinnista englanniksi pienen mauritiuslaisen matkatoimiston näkökulmasta katsottuna. Tässä on sama teksti suomeksi.
Artikkeli päivitetty 10.3.2021.
Seuraa somea ja luo uusia asiakassuhteita
Sain kaksi vuotta sitten Heathrow’lla Mauritiuksen lentoa odottaessani twiitin, jossa sanottiin:
@Piritta Hi Piritta. Can we assist u here? Sightseeings,island tours,boat trips,shopping,diving,dolphin swim, activities etc.. 🙂
— Holiday Mauritius (@Whey_Holidays) 30. toukokuuta 2013
Twiitti oli pienen mauritiuslaisen matkatoimisto Whey Holiday Mauritiuksen lähettämä ja vastaus omaan twiittiini, jossa olin muutamaa tuntia aiemmin kertonut starttaavani maailmanympärimatkani ja suuntaavani ensimmäisenä kohdemaanani Mauritiukselle.
Matkaan lähtö oli ollut yhtä kiireinen kuin aina: varmaa oli ainoastaan majoituspaikka ja kyyti lentoasemalta sinne perille. Ainoastaan yhden asian olin jo ennakkoon päättänyt tehdä maassa nyt toistamiseen vieraillessani, mutta en ollut ehtinyt selvittää asiaa vielä yhtään sen enempää: halusin päästä uimaan delfiinien kanssa.
Whey Holidays Mauritius toi minulle vastauksen tähän toiveeseeni twiitin muotoisella tarjottimella tarjoiltuna. Listatessaan matkailuyrityksen palveluita 140 merkkiin, yrityksen perustaja Anas Kazi hankki samalla itselleen uuden asiakkaan. Sillä miksi lähtisin käyttämään yhtään ylimääräistä aikaa netin penkomiseen ja parhaan matkanjärjestäjän löytämiseen, kun voin käyttää aikani mieluummin maaten paratiisisaaren rannoilla, tavata paikallisia ystäviäni tai joogata bungalowini uima-altaan reunalla.
Miten Whey Holidays Mauritius löysi minut?
Tein matkani aikana taustatöitä keräten materiaalia ja caseja uusimpaan sosiaalisen median tavoitteellista käyttöä koskevaan kirjaani. Näissä merkeissä haastattelin myös Anas Kazia hänen sosiaalisen median hyödyntämisestään liittyen yrityksen markkinointiin. Toimintamalli oli lopulta hyvin yksinkertainen.
Anas käyttää Twitteriä yrityksensä kannalta hyödyllisen tiedon seulomiseen valtavasta verkossa liikkuvasta tietomäärästä. Hän kertoi joka päivä löytävänsä sen verran aikaa, että Twitterin hakukenttään ehtii tehdä haun sanalla Mauritius, joko hashtagilla tai ilman. Kun twiittivirrasta löytyy esimerkiksi kaltaisteni maahan matkustavien henkilöiden tekemiä twiittejä, hän lähettää jokaiselle personoidun, oman ja julkisen twiitin.
Saadessaan vastauksen henkilöiltä, keskustelu jatkuu ja kuten omalla kohdallani, voidaan päästä myös kauppoihin. Tähän itse yrittäjältä tarvittiin hetki Twitterissä hakuja tehden, muutama twiitti ja yksi puhelu delfiiniuinnin ajankohdan sopimiseksi. Ja niin minä pääsin ilman sen suurempaa säätämistä uimaan 150 delfiinin joukkoon ja Holiday Mauritius sai uuden asiakkaan, joka tyytyväisenä voi suositella yritystä myös muille maahan matkustaville.
Huolimatta siitä, että yrityksen Twitter-virta koostuu lähes ainoastaan palveluita markkinoivista twiiteistä, on Twitter samalla Whey Holidays Mauritiuksen tärkein markkinointikanava. Seuraamalla aktiivisesti yrityksen tavoitteiden kannalta oikeita hashtageja ja reagoimalla löytämiinsä twiitteihin, on yritys saman tien paljon lähempänä potentiaalista asiakasta, kuin muilla tavoin mainostaessaan.
Pieni yhden miehen yritys tulee suoraan iholle, saa itsensä sen palveluita kaipaavien ihmisten tietoisuuteen ja myös menestyy maassa, jonka pääelinkeino on matkailu.
Mitä voimme oppia Whey Holidays Mauritiukselta?
Kaiken lähtökohtana on yrityksen tai organisaation toiminta ja strategiset tavoitteet. Kun tiedetään, mitä halutaan saada aikaan, osataan myös lähteä seuraamaan verkkokeskusteluja aktiivisesti. Tämäkään ei kuitenkaan riitä, vaan seuraavaksi tulee tietää, miten löydettyihin keskusteluihin ja sosiaalisen median sisältöihin reagoidaan. Sillä jos ei reagoi, ei myöskään pääse tavoitteisiin. Oma aktiivisuus palkitsee ja myös vie maaliin.
Sosiaalisen median ja verkon monitorointia voi tehdä usealla tavalla. Whey Holidays Mauritius käyttää hyödykseen Twitteriä ja tekee haut itse palvelun mobiilisovelluksella. Vaihtoehtona voi olla useita eri some-palveluita yhtäaikaisesti luotaava ja seulova tätä varten luotu ohjelma tai muu verkkoseurantapalvelu. Oleellista on oikean tiedon etsiminen ja löytäminen sekä suunnitelma sen hyödyntämiseksi.
Whey Holidays Mauritius haluaa tuoda palvelunsa suoraan niistä potentiaalisesti kiinnostuneiden ihmisten tietoisuuteen ja myös onnistuu siinä pienin panoksin. Toisissa organisaatioissa some-keskusteluja voidaan seuloa asiakaspalvelun pohjaksi tai hiljaisten signaalien löytämiseen ja tulkintaan. Pääasia joka tapauksessa on, että tiedetään mitä etsitään sekä erityisesti miten löydettyä tietoa hyödynnetään.
Ota oppia some-keskustelujen monitorointiin Whey Holidays Mauritiukselta seuraavien vinkkien avulla:
1. Tiedä mitä organisaatiosi tavoittelee ja haluaa saada aikaan some-monitoroinnin avulla.
2. Tiedä millaisin termein ja sisällöin ihmiset puhuvat tuotteistanne ja palveluistanne.
3. Monitoroi somea ja verkkoa oikeilla hakusanoilla ja oikeilla välineillä.
4. Tee suunnitelma, miten reagoida löydettyihin hakutuloksiin.
5. Hyödynnä löydettyä tietoa tavoitteellisesti sekä aktiivisin ja nopeasti tehdyin toimenpitein.
6. Uskalla puhua ihmisille somessa suoraan, oli sitten kyse myynnistä tai asiakaspalvelusta.
7. Älä lannistu, jos et saa vastauksia, vaan innostu, kun keskustelu käynnistyy.
8. Toista, kehitä, täsmennä hakusanoja ja opi onnistumisista sekä virheistä. Kukaan ei tiedä, mikä on juuri sinun yrityksellesi oikea tapa toimia – sen löytää vain tekemällä ja kokeilemalla.
Kommentit
Kirjoita kommentti