Pinnaa! PinIt! – Enemmän irti Pinterestistä
Viestintä-Pirittan tiimin Laura Vuorio-Kuokka vinkkaa Pinterestin käyttöön organisaatioissa.
Pinnaa! PinIt! – Enemmän irti Pinterestistä
Pinterest on ehdottomasti tutustumisen arvoinen palvelu osana organisaation some-pakettia. Pinterest on käyttöönotoltaan sekä käyttöehdoiltaan helppo ja yksinkertainen. Pinterestin avulla on suhteellisen helppo lisätä näkyvyyttään ja verkkosivujen kävijämäärää.
Artikkeli päivitetty 10.3.2021.
Kuten Sometekin Ilkka Olander kirjoittaa blogissaan, kannattaisi suomalaistenkin organisaatioiden ottaa Pinterest vakavissaan. ”Vaikka Pinterest on pieni palvelu verrattuna Facebookiin ja Twitteriin, sen osuus kaikesta sosiaalisen median tuottamasta verkkokaupasta on 23%. Pinterestin kautta kulkee Facebookin jälkeen toiseksi eniten viittausliikennettä eri julkaisijoiden sivustoille.”
Pinterestillä on vuoden 2013 tilastojen mukaan noin 100 000 käyttäjää Suomessa. Pääosa käyttäjistä on naisia ja suosituimmat pinnausaiheet ovat käsitelleet pääasiassa lifestyle-tyyppisiä aihepiirejä, kuten muotia, ruokaa ja matkailua.
Seuraavassa viisi lisävinkkiä Pinterestin käyttöön. Vinkit on julkaistu syyskuussa Social Media Examiner- blogissa.
1. Ajattele Pinterestiä hakukoneena – Pinterest-aktiivisuus lisää näkyvyyttäsi.
Vaikka Pinterestissä kuva on kaiken alku, on kuvaan liitetty teksti erittäin merkityksellinen. Panosta siis taulun nimeämiseen ja kuvaukseen. Hakukonenäkyvyytesi paranee entisestään huolella valittujen sanojen myötä.
Mieti kuvauksen kieli ja noudata valittua tyyliä, esimerkiksi lisää aina lyhyt ja ytimekäs suomen- sekä englanninkielinen kuvaus. Mieti avainsanoja, joilla kuvasi löytyy ja lisää mukaan aina www-osoite. Huomaa myös seuraava: Kun pinnaat verkosta, www-osoite tulee automaattisesti pinniin. Kun lisäät pinnauksen koneeltasi, on www-osoite lisättävä itse. On siis hyvä luoda rutiini ja lisätä www-osoite aina kuvaus-kenttään.
2. Tarkkaile yleisösi aktiivisuutta – Ole vuorovaikutuksessa ja osoita että välität seuraajistasi.
Kuten muissakin somekanavissa, vuorovaikutus ja yhteisöllisyys on osa Pinterestinkin antamaa lisäarvoa. Tykkää ja uudelleenpinnaa (repin) muiden sisältöjä. Pinterestissä voit myös lähettää viestin toiselle pinnaajalle (tämä edellyttäen että seuraatte toisianne). Voit esimerkiksi kiittää uudelleenpinnauksesta, kysyä voitko olla avuksi tai tarjota lisätietoa kyseisestä aiheesta.
3. Yritys-tilin käyttäjänä pääset seuraamaan tilisi aktiivisuutta Pinterest -Analytics- työkalulla.
Työkalun avulla voit tarkastella tilisi tapahtumia, kuten uudelleenpinnausten ja klikkausten määrää sekä suosituimpia aiheita. Havainnollisesti saatavan tiedon avulla voit tarkastella ja tarvittaessa päivittää organisaatiosi Pinterest- strategiaa. Yritystiliin voit tutustua tarkemmin osoitteessa https://business.pinterest.com/en.
4. Testaa että jakamasi sisältö on responsiivinen
Testaa että jakamasi sisältö toimii myös esimerkiksi puhelimessa ja tabletilla. Tarkista kuvakoot, fontin luettavuus ja koko. Varmista, että somen jakonappulat (mukaanlukien tietysti PinIt!) ovat helposti näkyvällä paikalla ja että ne myös toimivat.
5. Käytä salaisia tauluja omina muistilappuina
Pinterestissä ja verkossa yleensä on loputtomasti tietoa, mielenkiintoisia juttuja ja kiinnostavia tarinoita kuvien takana, joihin ei tunnu olevan aikaa tutustua. Pinterestin salaiset taulut (taulut, jotka näkyvät vain määritetyille henkilöille) toimivat oivallisesti tällaisen tiedon muistitauluina.
Esimerkiksi organisaatiossa viestintätiimillä voi olla salainen taulu, johon kukin voi pinnata mielenkiintoisia juttuja mahdollista myöhempää käyttöä ja tarkempaa tutkiskelua varten. Älä pinnaa eteenpäin suoraan salaisesta taulusta, vaan mene alkuperäiselle sivustolle ja pinnaa sieltä julkiseen tauluusi.
Lisää vinkkejä Pinterestin käyttötavoista voit lukea esimerkiksi täältä: 11 Ways You Didn’t Know You Could Use Pinterest. Artkkelissa käydään läpi erilaisia tapoja miten voit hyödytntää Pinterestiä. Organisaatiokäyttöä ajatellen tästäkin voi poimia esiin salaiset taulut ja niiden hyödyntämisen sisäisessä viestintässä suunnitteluun, muistitauluiksi, lukulistoiksi jne.
Vuosi 2015 tekee tuloaan ja Pinterest-suosikkeja ennustetaan tulevalle vuodelle myös seuraavassa artikkelissa: 10 Pinterest trends coming for your boards in 2015. Listauksesta näkyy, että Pinterest on erityisesti vapaa-ajan käyttäjien suosiossa, mutta ei pidä mieltää sitä vain kakku – ja sisustusgalleriaksi. Riippuen oman organisaatiosi toimialasta, laittakaa mielikuvitusta mietintämyssyyn ja pohtikaa miten te voisitte näkyä Pinterestissä?
Kommentit
Kirjoita kommentti