Blog

}

Viewing post details...

6 + 1 trendiä verkkosivuissa vuonna 2018

Viestintä-Piritta toteutti kolmiosaisen blogisarjan, jossa puhutaan hyvistä verkkosivuista ja annetaan vinkkejä niin sisältöön kuin sivustojen visuaalisuuteenkin. Bloggarimme Susanna Koivisto haastatteli yhteistyökumppanimme Avoine Oy:n osaajia ja kokosi verkkosivu-vinkit yhteen.

 

6 + 1 trendiä verkkosivuissa vuonna 2018

Monet järjestöt haluavat panostaa verkkosivujensa suunnitteluun huolella ja laajamittaisesti. Järjestöissä ollaan uudistustyön yhteydessä kiinnostuneita siitä, mitkä ovat hyviä käytänteitä verkossa ja etsitään aktiivisesti uusia tapoja tehdä asioita eri tavalla kuin ennen. Uudistustyössä halutaan kiinnittää huomiota myös järjestötoiminnan kokonaiskuvaan ja huomioida se verkkopalveluita kehitettäessä.

 

6 + 1 trendiä verkkosivuilla vuonna 2018

Blogisarjamme ensimmäisessä osassa pureudutaan siihen, mitä ovat Top 6 trendit verkkosivuilla tällä hetkellä. Avoinen asiantuntijat Heikki Kallioinen, Tuomo Heikkilä, Viljami Salminen ja Heikki Saarinen tiivistävät trendit yhteen.

 

1. Tietosuoja

Verkkosivualustan valinnassa tulee huomioida tietosuoja-asiat, koska esimerkiksi lomakkeilla käsitellään henkilötietoja. 25. toukokuuta alkaen astuu voimaan uusi EU:n tietosuoja-asetus, jonka tavoitteena on parantaa EU-kansalaisten henkilötietojen suojaa.

 

2. Nopeuteen kiinnitetään huomiota

Mitä hitaammin verkkosivu aukeaa, sitä todennäköisempää on, että käyttäjä painaa selaimessa takaisin-nappia.Verkkosivujen ylläpitäjien kannattaa kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota tiedostokokoihin, tiedonsiirtoon ja nopeuteen.

 

3. Variable fonts

Termillä variable fonts tarkoitetaan sitä, että yhden fontti-tiedoston sisällä voi olla kokonainen fonttiperhe. Tulevaisuudessa ei tarvitse ladata enää montaa eri fonttitiedostoa, vaan yksi fontti riittää ja mukautuu moneen. Tämän trendin kautta typografia verkkosuunnittelussa tulee olemaan rikkaampaa

 

4. Käyttäjäkeskeiset suunnittelumenetelmät

Käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa lähtökohtana pidetään sivustojen ja verkkopalveluiden käyttäjien toiveita ja tarpeita. Tämä käyttäjänäkökulma pidetään mukana koko suunnitteluprosessin ajan. Menettelyllä pyritään takaamaan verkkosivujen hyödyllisyys käyttäjälle sekä helppokäyttöisyys.

 

5.  Sosiaalisen median sisällöt ja verkkosivut elävät yhdessä

Sosiaalisessa mediassa, jota monet järjestöt ja yhdistykset ovat aktiivisesti ryhtyneet käyttämään toimintansa osana, jaetaan verkkosivujen sisältöä ja toisinpäin. Järjestöt tuovat upotusten ja some-uutisvirtojen avulla elävämpää ja muuttuvaa sisältöä sivuilleen. Monet järjestöt myös ohjaavat liittotasolta paikallisyhdistyksiään yhdistämään some-kanavia verkkosivuilleen.

 

6. Vuorovaikutteisuus

Verkossa halutaan tehdä asioita, jotka ovat aidosti vuorovaikutteisia. Monet järjestöt vievät omia palveluprosessejaan verkkoon ja vuorovaikuttavat siten jäsentensä kanssa. Monien järjestöjen nettisivuilla on palveluchat, jossa vastataan asiakkaiden kysymyksiin. Myös tekoälyllä toimivat chattibotit, jotka osaavat vastata yleisimpiin kysymyksiin ja ohjata käyttäjän esimerkiksi yhteydenottolomakkeelle, ovat yleistymässä.

 

BONUS

Jos katsotaan pidemmälle tulevaisuuteen, augmented reality, ns. ”lisätty todellisuus” tulee olemaan nouseva trendi verkossa. Isommat päätelaitteet ja läppärit katoavat ja näiden tilalle vaihtuu virtuaalinen todellisuus. Esimerkiksi Ikealla on sovellus, jossa huonekaluja voi sijoittaa fyysiseen tilaan lisätyn todellisuuden avulla ostoksia suunniteltaessa. Myös monet verkossa toimivat vaatekaupat hyödyntävät sovelluksia, joissa käyttäjä voi lisätyssä todellisuudessa sovittaa vaatteita kotona.

Lue myös muut blogisarjan tekstit:

Verkkosivut – miten toteuttaa teknisesti ja visuaalisesti järkevä ratkaisu

 Verkkosivut – mitä sisältöä ja kenelle

********************

Viestintä-Piritta tarjoaa järjestöille ja muille organisaatioille tukea verkkosivujen uudistustyön alkuvaiheessa. Autamme selkiyttämään organisaation tarpeet verkkopalveluiden osalta sekä näkemään myös tulevat tarpeet, järjestön koko toiminta ja käytössä olevat eri työkalut huomioiden. Asiantuntijamme auttavat myös etsimään oikean palveluntarjoajan verkkosivu-uudistusta tekemään ja tukevat tarjouspyyntöjen laatimisessa. Lähtökohtamme on auttaa organisaatiota saamaan toimintaa, työkaluja ja käytössä olevia resursseja vastaava verkkokokonaisuus aikaan mahdollisimman tehokkaalla tavalla.

 

Kun tarvitsette apua, ota yhteyttä Heidi Maaria Johanssoniin: heidimaaria@viestintapiritta.fi

 

******

Avoine Oy

Autamme rakentamaan järjestöjä, joihin halutaan kuulua. Ratkaisujemme avulla asiakkaamme löytävät uusia tapoja palvella jäseniään digitaalisesti.

Share Button

Comments

Comments are closed.

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2