Blog

}

Viewing post details...

Neljänsuora miksi some-strategia on hyödyllinen

  • 843 Views
  • /
  • 0 Comments
  • /
  • in Blogit
  • /
  • by Piritta

Meri Mattila osallistui keväällä 2017 Viestintä-Pirittan some-strategiaa ja mittaamista käsittelevään koulutukseen ja kokosi yhteen viestijän ajatuksia some-strategian merkityksestä organisaatiolle.

Neljän suora miksi some-strategia on hyödyllinen

Viestijä, joudutko toistuvasti perustelemaan, miksi yrityksessänne tai yhteisössänne pitäisi somettaa tai miksi me ylipäätänsä sometetaan. Kysymyksenasettelu sinänsä ei ole yhtään hassumpi. On kuitenkin asia erikseen, miten suhtaudut kysymyksiin tai ylipäätänsä, osaatko vastata kyselijöille. Osallistuin Viestintä-Pirittan some-strategia-koulutukseen keväällä 2017 ja kokosin neljänsuoran, miksi some-strategia kannattaa.


1. Some-strategia on yhtä kuin suunnitelma somettamiselle

Some-strategia on kuin huoneentaulu, joka auttaa perustelemaan, miksi käytämme somea ja miten sen teemme. Strategia antaa myös suuntaviivat somettamisen tarkoitukselle, tavoitteille ja niiden onnistumisen mittaamiselle sekä ohjeistaa, kuinka olemme esillä somessa organisaation nimissä. Yhtä tärkeää on linjata, kuinka me otamme yhdessä somen haltuun, jotta lopputuloksena some-strategia tukee organisaation koko toiminnan tavoitteita.

 

2. Some haltuun strategisesti 

Yritystason some-strategia ja projektikohtaiset some-suunnitelmat on suositeltavaa pitää paperilla erillään, mutta käytännössä ja itse tekemisessä kukin kanava ja sisällöt tukevat toisiaan. Tämä pätee myös kanavakohtaisiin somesuunnitelmiin. Mitä konkreettisemmalle tasolle kunkin tason (yritys, projekti, somekanava) some-suunnitelmassa päästään, sitä helpompi on saavuttaa ja todeta lopputulos.

 

Joskaan some-strategian ei tarvitse tarkoittaa kuukausi- tai viikkotason tarkkaa suunnitelmaa, mitä sisältöä milloinkin jaetaan tai mihin keskusteluihin osallistutaan. Sen sijaan some-strategialla voi olla tärkeä rooli siinä, millaiset valmiudet yhteisössä on reagoida nopeastikin sosiaalisesta mediasta nouseviin keskusteluihin tai kriisiviestintätilanteissa.

 

Tärkeää on kuitenkin, että some-toimenpiteet nivotaan osaksi koko viestinnän kokonaisuutta niiltä osin, kun muutenkin mietitään ja aikataulutetaan esimerkiksi tuote- ja palvelulanseerauksia, yritysuutisia tai muita merkittäviä ulostuloja. Joka kanavan ei ole tarkoituksenmukaista tarjota seuraajilleen samoja sisältöjä, vaikka aihe toistuisikin.

 

3. Viestinnän työpanos näkyväksi  

Viestijät kokevat hukkuvansa someviestinnän kanavien ja mahdollisuuksien mukana tuomaan työmäärään. Toisaalta viestinnäntekijöitä parjataan välillä siitä, että tehty työ jää liian irralliseksi tai näkymättömäksi osaksi kokonaisuutta. Strategiatyö ja tavoitteiden määrittely, mittaaminen ja analysointi on juuri se tapa, jolla on mahdollista tehdä näkyväksi kunkin työpanos, myös viestinnässä.

 

Strategiatyö ei ole vasemman käden homma kaiken muun ohessa. Onnistunut some-strategia vaatii ajatustyötä, suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta, kun someen laitettavilla työtunneilla halutaan saada aikaan jotain hyötyä organisaation toiminnan kannalta. Oleellista onkin koko yrityksen toiminnan kannalta muistaa tuoda esiin ne tehdystä työstä saadut hyödyt, jotka ovat määriteltävissä konkreettisiksi tavoitteiksi ja joiden onnistumista pystytään mittaamaan.

 

4. Some-strategia on viestijän oikea koukku

Some-strategiaa ei kannata unohtaa tekstitiedostojen syövereihin. Parhaimmillaan some-strategia toimii luotettavana aisaparina koko viestinnän suunnittelussa ja toteuttamisessa. Sen avulla on helppo kirkastaa omia ajatuksiaan säännöllisesti, nähdä oman tekemisen onnistumiset ja kehityskohteet sekä sparrata ja opastaa myös muita. Se helpottaa myös työn organisointia, priorisointia ja aikatauluttamista.

 

Onnistunut some-strategia on hyvällä tavalla samanaikaisesti armoton ja armollinen. Sen avulla on perusteltua panostaa tiettyihin asioihin, jättää jokin muu tekemättä ja muistuttaa myös itseään vellovan somehypen keskellä oman tekemisen tavoitteista. Toisaalta somekanavat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet muuttuvat jatkuvasti eikä aamupäivällä aina tiedä, mitä iltapäivään mennessä on tapahtunut. Siksi yrityksen tai yhteisön someviestinnän strateginen suunnitelmallisuus on ehdoton etu, koska silloin on valmistautunut tekemään tarvittavia päivityksiä ja nopeita päätöksiä. Ketteryys on somessa kaveri!

 

Teksti: Meri Mattila @ Twitter

Kirjoittaja on vuorovaikutuksesta ja uusista viestintäteknologioista innostuva viestinnän asiantuntija, jolla on yli viiden vuoden kokemus mm. sosiaalisen median sisällöntuotannosta ja kehittämisestä tapahtuma-alalta. 


Meri Mattila osallistui keväällä 2017 mentorinsa, Viestintä-Piritta Oy:n perustajan ja toimitusjohtajan, Piritta Seppälän some-strategiaa ja mittaamista käsittelevään koulutukseen ja kokosi yhteen viestijän ajatuksia some-strategian merkityksestä organisaatiolle.

*********************

Some-strategia Pirittan kynästä aiemmin:

Viestinnän mittaaminen organisaatioissa -

Sosiaalisen median linjaukset organisaatiossa -

Sosiaalisen median strategian ABC -

Kolmiosainen sarja sosiaalisen median mittaamisesta: 1. Mitä se tarkoittaa? 2. Mitä ja miten mitata? 3. Työkalut

Share Button

Comments

Leave a Reply

You may use this HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


nine − = one

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2