Blog

}

Viewing post details...

Näin hiot Instagram-profiilisi ammattimaiseksi – Kirjastot sosiaalisessa mediassa osa 2/2

  • 582 Views
  • /
  • 0 Comments
  • /
  • in Yleinen
  • /
  • by Piritta

Amerikkalainen yliopisto-opiskelija Katriina Adams suoritti työharjoittelun Entressen kirjastossa Espoossa. Harjoittelunsa aikana hän koulutti Espoon alueen kirjastoja Instagramin käytöstä ja antoi vinkkejä ammattimaiseen, mutta persoonalliseen otteeseen sosiaalisessa mediassa.

 

– Mikäli kirjastot haluavat asiakkaita, heidän tulisi aktiivisesti mainostaa tapahtumiaan ja palveluitaan sosiaalisessa mediassa, kertoo tiedotus- ja suhdetoiminnan opiskelija Katriina Adams.

 

Hänen mukaansa sosiaalisen median suunnittelussa pitäisi lähteä liikkeelle määrittelemällä oman kohderyhmänsä. Kirjastolla kohderyhmiä voi olla useampia, mutta jos kohderyhmää ei olla määritelty etukäteen, ihmisiä on vaikea saada tulemaan tapahtumiin.

 

– Jos kirjastossa on näytelmä pienille lapsille, kohderyhmä on pienten lasten vanhemmat. Joissain tapahtumissa taas on kohderyhmänä nuoret, ja silloin viestintä on erilaista, Katriina selittää kohderyhmäajattelua.

 

Löydä organisaatiosi ääni viiden sanan harjoituksella

 

Kohderyhmän määrittelemisen jälkeen tulee ajatella, millaisella äänellä kirjasto haluaa viestiä. Ääni on yleensä läsnä enemmän kuvateksteissä kuin kuvissa, mutta sen pitäisi sopia kuvien kanssa yhteen. Joskus on hankalaa, jos kirjastolla ei ole tiettyjä ihmisiä, jotka ovat vastuussa sosiaalisesta mediasta. Tärkeintä on yksimielisyys äänestä ja se, että kirjasto viestii aina kirjastona.

 

Katriinalla on konkreettinen harjoitus organisaation äänen löytämiseen ja brändin kehittämiseen:

 

– Pyri tiivistämään organisaatiosi viiteen sanaan. Näiden viiden sanan tulisi olla sellaisia, jotka kuvaavat omaa brändiä, ja joihin haluat ihmisten mielikuvan organisaatioistasi perustuvan.

 

Kun kohderyhmä ja ääni on määritelty, Katriina kehottaa pohtimaan visuaalisia linjauksia. Hänen mukaansa tärkeintä on, että kuvat ovat hyvälaatuisia ja näyttävät ammattilaisten ottamilta. Toinen tärkeä nyrkkisääntö visuaalisuuteen on, että kuvien tulisi sopia yhteen. Kun asiakas tulee Instagram-profiiliin, hän näkee yhdeksän kuvaa samaan aikaan, ja niiden tulisi näyttää hyvältä yhdessä.

 

Ammattimaisuuteen ei tarvita rahaa, vaan osaamista

 

Katriinan mielestä kirjaston ei tarvitse käyttää maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa. Hänellä on yksinkertainen nyrkkisääntö rahan käyttöön sosiaalisessa mediassa:

 

– Jos et tiedä, miten käyttää sosiaalista mediaa, raha ei auta saamaan sitä paremmaksi.

 

Kohderyhmän, äänen ja visuaalisten linjojen määrittelyn lisäksi on muutama yksinkertainen kikka, joilla saa ammattimaisuutta sosiaalisen median tekoon.

 

Ensimmäinen vinkki liittyy profiilityyppiin. Kirjaston tulisi käyttää Instagramissa yritystiliä, mikäli se ei ole jo käytössä. Tilin saa muutettua yritystiliksi sovelluksen asetuksista. Yritystilin etuna on, että postauksista saa tilastoja ja näkee esimerkiksi, mikä on paras aika julkaista.

 

Toinen vinkki Instagramin ammattimaisuuteen on olla tarkka siitä, ketä seurataan Instagramissa. Organisaatio on ammattimaisempi, mikäli sillä on paljon seuraajia, mutta itse seuraa vain oman yrityksen kannalta relevantteja tilejä. Seurattaviin voivat kuulua esimerkiksi muut kirjastot Suomessa.

 

Ennen kaikkea Katriina kehottaa kirjastoja olemaan luovia ja erottumaan joukosta. Ammattimaisuus ja persoonallisuus vaativat hieman vaivannäköä, mutta maksavat itsensä takaisin, sillä kaikki ihmiset ovat läsnä sosiaalisessa mediassa.

 

– Nykyään ihmiset eivät käy niin paljoa kirjastoissa, sillä he lukevat kaiken Internetistä. Mikäli kirjastot haluavat pysyä pinnalla ja saada uusia asiakkaita, läsnäolo sosiaalisessa mediassa on tärkeää, Katriina summaa.

 

Seuraa Instagramissa: Entressen kirjasto

 

Kirjastot sosiaalisessa mediassa osa 1/2 Kallion kirjaston erityiskirjastovirkailija Janne Palander kertoo viisi vinkkiä menestykseen. Kallion kirjastoa pidetään Suomen edelläkävijänä sosiaalisessa mediassa. Mikä on aktiivisen sometuksen salaisuus ja miten kirjaston henkilökunta saadaan mukaan postaamaan? Lue postaus täältä. 

 

Share Button

Comments

Comments are closed.

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2