Blog

}

Viewing post details...

Aktiivinen kaupunginjohtaja viestii ja keskustelee – Tytti Määttä jakaa 5 somevinkkiä kuntajohtajalle

  • 574 Views
  • /
  • 0 Comments
  • /
  • in Blogit
  • /
  • by Piritta

Kuhmon kuntajohtaja Tytti Määttä on suunnannäyttäjä useille kuntanjohtajille. Hän bloggaa aktiivisesti ja keskustelee kunnan asioista sosiaalisessa mediassa. Viestintä on osa johtamista. Bloggarimme Susanna Koivisto kysyi ja Tytti vastasi. Lue blogistamme Tytin viisi vinkkiä kuntajohtajille sosiaalisen median viestintään. 
 
 

Aktiivinen kaupunginjohtaja viestii ja keskustelee

 

Kun Tytti alkoi kirjoittaa omaa blogia, hän pohti, minkä kanavan kautta hän jakaisi sitä. Hän oli tuolloin Vaalan kuntajohtaja ja kunnalla oli tuolloin Facebook-sivu, joka oli perustettu mökkiläisten aloitteesta.  Hän jakoi kirjoituksia ensin henkilökohtaisen Facebook-profiilin kautta, mutta se ei tuntunut luontevalta tavalta toimia.

 

– Oma Facebook-profiilini on paikka, jossa jaan enemmän kuvia arjestani vaikkapa harrastuksista ja lapsista. En halua ottaa sinne kaveriksi tuntemattomia, ja toisaalta kuntajohtajaa seuraavat eivät halua tietää kaikkea arjestani, Tytti kertoo.

 

Tytille suositeltiin oman kuntajohtaja Facebook-sivun perustamista ja hän teki niin. Hän liittyi myös Twitteriin.

 

Blogi, Facebook-sivu, Twitter ja Instagram ovat Tytille pääkanavat. Sen lisäksi hän on YouTubessa ja myös Linkedinissä ja Snapchatissa, tosin vähän vähemmän aktiivisemmin. Tytti on ollut myös mukana perustamassa nuorten kuntajohtajien omaa Whatsapp-ryhmää.

 

Kirjoittaminen on harrastus 

 

Aktiivinen sosiaalisen median käyttö tukee sitä, että Tytti muutenkin tuottaa sisältöä ahkerasti. Oman bloginsa lisäksi hän kirjoittaa Kalevan kolumnia ja Suomenmaan blogia.

 

– Kirjoittaminen on minulle harrastus siinä missä jollekin toiselle vaikkapa neulominen.  Tykkään ottaa myös kuvia niin ihmisistä kuin luonnosta.

 

Tytti lähettää myös aktiivisesti tiedotteita printtimediaan.

 

Sosiaalisen median käytössä Tytille on tärkeää, ettei sinne ainoastaan laita juttuja, vaan että siellä aidosti keskustellaan. Eri kanavissa keskustelu voi olla erilaista.

 

– Facebookissa ja Instagramissa seuraajat ovat usein paikallisia. Twitterissä on paljon toimittajia ja asiantuntijoita, joten jos siellä kirjoittaa esimerkiksi aluepoliittisen kannanoton, kannattaa varautua, että sitä kommentoidaan.

 

Tytti muistuttaa, että erityisesti Twitterissä ja Facebookissa voi tulla vastaan ihmisiä, jotka haluavat provosoida sinua. Heitä  tulee sitä enemmän, mitä suositummaksi tulee sosiaalisessa mediassa. Hän on varautunut epäasialliseen kommentointiin estämällä jotain tiettyjä sanoja, kuten rasistisia ilmaisuja, Facebook-sivullaan.
Tytti saa myös paljon positiivisia kommentteja sosiaalisessa mediassa. Joskus hänet yllättää Facebookissa se, kuinka kiinnostuneita ihmiset ovat lukemaan asioita.

 

– Kerran laitoin kokonaisuudessa kaupunginjohtajan katsauksen kunnan tilinpäätökseen Facebookiin ja se sai todella paljon kommentteja. Ilahduttaa, kuinka kiinnostuneita ihmiset ovat kotikuntansa asioista.

 

Tytin vinkit kuntajohtajille:

1. Ihmiset ovat kiinnostuneita oman kuntansa asioista, joten kannattaa rohkeasti viestiä niistä.

2. Viestintä ja vuorovaikutus on osa johtajan työtä.

3. Tee itsellesi sosiaalisen median strategia ja valitse tavoitteet viestinnällesi.

4. Valitse ne kanavat, jotka tavoittavat kuntalaiset ja yhteistyökumppanit.

5. Varaudu provokaatioon ja siihen, että twiittisi saattaa päätyä uutisotsikoihin.

 
*******************
 
Myöhemmin kerromme blogissamme siitä, kuinka kunnan viestintä voidaan toteuttaa ilman viestinnän työntekijää ja mitä tapahtui, kun kasiluokkalaiset pääsivät ottamaan vastuuta Kuhmon Instagram-tilistä.
 
Viestintä-Piritta on tehnyt tänä vuonna yhteistyötä Kuhmon kaupungin kanssa viestinnän ja sosiaalisen median kehittämisen suhteen.  
 
Teksti: Viestintä-Pirittan bloggaaja Susanna Koivisto 
 
*******************
 
Viestintä-Piritta on vuonna 2010 perustettu viestinnän asiantuntijatoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen tukea, koulutusta ja analyyttista apua viestinnän, verkkoviestinnän ja sosiaalisen median aihepiirien tiimoilta. Autamme hiomaan viestinnän ja somen strategioista tavoitteellisia sekä viestimään tehokkaasti organisaation erilaiset tilanteet huomioiden.
 
Koulutamme henkilöstöä, johtajia ja viestijöitä järjestöissä, julkishallinnon ja kulttuurialan organisaatioissa sekä oppilaitoksissa. Jaamme asiantuntijuuttamme verkossa, somessa, koulutuksissa, webinaareissa ja seminaareissa. Kouluttajiemme erityisvahvuus on puhua viestinnästä ymmärrettävällä ja innostavalla tavalla, joka ohjaa kehittämään omaa ja organisaation viestintää eteenpäin.
 
Autamme pysymään pinnalla viestinnän virroissa! 
Share Button

Comments

Comments are closed.

AVAA
Viestintä-Piritta
Aleksis Kiven katu 50 a 5
00510 Helsinki

info@viestintapiritta.fi

0400-622046

Y-tunnus: 2321368-2